Kutgedichten - poëzie over en met de vrouwelijke genitaliën
Ingeleid en samengesteld door Tsead Bruinja en Daniël Dee

Uitgeverij Passage
ISBN 90 5452 106 6 / NUR 309
96 pagina’s / ing. /   14,50 euro
pers presentatie agenda wie wel? wie niet? de bloemlezers bestellen klote?


Waarover?

Naast de geruchtmakende bloemlezing van Gerrit Komrij verschijnt er op de Gedichtendag 2004 nog een spannende bloemlezing: de dichters Tsead Bruinja en Daniël Dee ploegden zich voor de bundel 'Kutgedichten' een weg door de Nederlandse poëzie van na de Tweede Wereldoorlog op zoek naar gedichten waarin het vrouwelijke geslachtsorgaan, oftewel de kut, een hoofd- of bijrol speelt. Een aantal auteurs werd gevraagd speciaal gedichten te schrijven voor deze bloemlezing, wat resulteerde in schitterende bijdragen van o.a. Maria Barnas, Bart FM Droog en Tjitse Hofman. 'Kutgedichten' klinkt grappig en dat is deze bloemlezing in veel gevallen ook, maar er is meer aan de hand in de bloemlezing dan platte lol. Naast prachtige erotische gedichten over seksualiteit en ontluikende seksualiteit zijn in deze bundel namelijk ook gedichten te vinden over ouderdom en schrijnende politieke situaties zoals deze zich voordeden in bijvoorbeeld Sarajevo en Afghanistan. Zo wordt hier de vagina in al haar kwetsbaarheid, vreugde en pijn getoond. Totaal.

In de bloemlezing is werk te vinden van:

Maria Barnas, Bas Belleman, Jana Beranová, H.C. ten Berge, Neeltje van Beveren, Lut de Block, Carla Bogaards, Pieter Boskma, Anneke Brassinga, Martin Bril, Tsead Bruinja, Hugo Claus, Herman de Coninck, Eva Cox, Frits Criens, Maria van Daalen, Daniël Dee, T. van Deel, J.A. Deelder, Maarten Doorman, Bart FM Droog, Serge van Duijnhoven, Piet Gerbrandy, Gust Gils, Wouter Godijn, Jo Govaerts, Willem Groenewegen, Peter de Groot, Karel ten Haaf, Marijke Hanegraaf, Erik Jan Harmens, Ingmar Heytze, Tjitse Hofman, Peter Holvoet-Hanssen, Sylvia Hubers, Tjitske Jansen, Arnold Jansen op de Haar, Petra Else Jekel, Gerrit Komrij, Rutger Kopland, Gerrit Krol, Joep Kuiper, Astrid Lampe, Hanz Mirck, A. Moonen, Adriaan Morriën, Tjitske Mussche, Nanne Nauta, Ronald Ohlsen, Diana Ozon, Ilja Leonard Pfeijffer, Hans Plomp, Alfred Schaffer, Patty Scholten, Rob Schouten, Paul Snoek, Albertina Soepboer, F. Starik, Mustafa Stitou, Vrouwkje Tuinman, Jos Vandeloo, Anne Vegter, Benne van der Velde, Hans Vlek, Menno Wigman, Titi Zaadnoordijk, Ad Zuiderent en Joost Zwagerman.*

*Enkele dichters weigerden toestemming te geven voor het plaatsen van hun gedicht, bijvoorbeeld vanwege de 'smakeloosheid van de titel'. Wij betreuren het dat wij hun werk niet konden plaatsen.

terug naar boven


Wie niet?

Het gaat er ons hier niet om dichters aan de schandpaal te nagelen die geen toestemming wilden geven. Met deze lijst hopen we alleen aan te geven dat we ons best hebben gedaan om werk van uiteenlopende dichters op te nemen. Daarnaast dient deze lijst als een verwijzing voor liefhebbers van gedichten over en met de kut, die naar aanleiding van onze bloemlezing door willen lezen.

Hans Andreus - reden onbekend - 9 - uit: Gedichten 1948-1974 - (Bert Bakker)
Benno Barnard - Uitgeverij Atlas reageerde te traag - Barnard was helaas te laat akkoord - voor geïnteresseerden: Moedertaal - uit: 'De schipbreukeling' (Atlas)
Dirk van Bastelaere - volgens de auteur niet geschikt voor onze bloemlezing - Het lichaam in Amherst - 'Hartswedervaren' (Atlas)
Arie van den Berg - reden onbekend - II zesmaal zeven dagen witjes - uit: 'Om wat blijvend wil ontroeren' - (De Bezige Bij)
Remco Campert - reden onbekend - Herinner je de man, zeggen de vrouwen - uit: 'Dichter' (De Bezige Bij)
Hans Dorresteijn - reden onbekend - De moeder - uit 'De liedjes voor volwassenen'
Arnon Grunberg - reden onbekend - Gratis is het woord niet - uit: 'Liefde is business' (Nijgh & van Ditmar)
Adriaan Jaeggi
- volgens de auteur niet geschikt voor onze bloemlezing - Rapport - uit: 'Sorry dat ik het paard en de hond heb doodgeschoten' - (Uitgeverij Prometheus)
Frank Koenegracht - reden onbekend - The beautiful people - uit: 'Een gekke tweepersoonswesp' (De Bezige Bij)
Ramsey Nasr - reden onbekend -
Hagar Peeters - probleem met de titel 'Kutgedichten' - Gebarentaal van de schaamte - uit: 'Koffers zeelucht' (De Bezige Bij)
Gerard Reve - Gerard Reve was niet in staat toestemming te verlenen - Het zorgeloze kunstenaarsvolkje II - uit: 'Verzamelde gedichten'- ( LJ Veen)
Eric Schreurs - geen antwoord van de uitgever - Zij vraagt wat ik van feministen vind - 'Vandaag dacht ik bij mezelf morgen bij m'n zuster'
Dimitri Verhulst - probleem met de titel 'Kutgedichten' - Geluk, denk ik - uit: 'Liefde, tenzij anders vermeld' (Contact)
Levi Weemoedt - geen antwoord van de uitgever - Gebroken-Hart-aan-Zee - uit: 'Geen bloemen' (Bert Bakker)
Rogi Wieg - geen antwoord van de uitgever - Altijd al - uit: 'Het boek van de beminnelijkheid' (De Arbeiderspers)

terug naar boven


Bestellen

Kutgedichten
Uitgeverij Passage
ISBN 90 5452 106 6 / NUR 309
96 pagina’s / ing. /   14,50 euro

Online bestellen kan via: http://www.uitgeverijpassage.nl/paginas/i_bestel.html

Uitgeverij Passage - Anton Scheepstra
Camphuysenstraat 58, Groningen
Telefoon: 050-5271332
E-mail: passuit@xs4all.nl
Internet: http://www.uitgeverijpassage.nl

terug naar boven


Presentatie

De presentatie van de Kutgedichten vindt plaats tijdens de Gedichtendag op 29 januari om 15.00 uur in het USVA theater te Groningen. Daarbij zullen voordrachten te horen zijn van o.a. Bas Belleman, Tsead Bruinja, Daniël Dee, Bart FM Droog, Willem Groenewegen, Peter de Groot, Karel ten Haaf, Ingmar Heytze (vanaf CD met speciaal kuthoorspel door Arjan Witte), Tjitse Hofman, Hanz Mirck, Diana Ozon, F. Starik, Vrouwkje Tuinman en Benne van der Velde.

Locatie: USVA, Munnekeholm 10, Groningen
Aanvang: 15.00 uur
Toegang: gratis

terug naar boven


Agenda

24-04-2004
Wakkere Honden

Radio Rijnmond

http://www.radiorijnmond.nl/

Met twee uur lang aandacht voor de bloemlezing.
17-03-2004

Literaire middag i.v.m. de Boekenweek

Saxion Hogeschool IJselland
Handelskade 75
Deventer


Aanvang 16.00 uur

Voor meer informatie:

Saskia Zwolle / Studium Generale Deventer
Zie: http://sites.hsij.nl/sg
E-mail: s.j.zwolle@saxion.nl

 

Met o.a. Martin de Haan over het werk van Michel Houellebecq en bloemlezers Daniël Dee en Tsead Bruinja over en met Kutgedichten.
31-01-2004

 

Business Nieuws

13.45-14.00 uur

Kort interview met Daniël Dee

Business Nieuws 1395 AM
Amsterdam

 

Daniël las gedichten van Martin Bril en Anne Vegter.
29-01-2004

 

Radio 1journaal

17.00 - 19.00 uur

Kort interview met Daniël Dee naar aanleiding van de presentatie van de bundel.

 

 
29-01-2004 Presentatie van de bundel 'Kutgedichten'

Locatie: USVA, Munnekeholm 10, Groningen
Aanvang: 15.00 uur
Toegang: gratis

Bas Belleman, Tsead Bruinja, Daniël Dee, Bart FM Droog, Willem Groenewegen, Peter de Groot, Karel ten Haaf, Ingmar Heytze (vanaf CD met speciaal kuthoorspel door Arjan Witte), Tjitse Hofman, Hanz Mirck, Ronald Ohlsen, Diana Ozon, F. Starik, Vrouwkje Tuinman, Benne van der Velde en Titi Zaadnoordijk.
17-01-2004

 

Cappucino

Uitzending : Elke zaterdag van 9.05 tot 12.05 uur op Radio 2. Presentatie: Sjors Fröhlich

http://info.omroep.nl/ncrv?nav=kyddHsHtGPHcQfQ

 

Daniël Dee leest voor uit Kutgedichten, poëzie "over de vrouwelijke genitaliën"

terug naar boven


Pers

Goede gedichten van hedendaagse dichters - De Gelderlander, 30-06-2005
'Nodigt uit tot eenmalig gebruik' - Henk Blanken, Dagblad van het Noorden, 18-06-2004
'Vulgairisme' - Wikipedia
'Tamelijk vrolijk' - Bibliotheekdienst, april 2004
'Leuk voor moederdag' - Martin Ros bij de Tros Nieuwsshow, 08-05-2004
'een bundel vol gretige en schrijnende en gefrustreerde gedichten' - Cultuurmix, 02-2004
'Drub drub dub blub blub' - Metro, 01-03-2004
Getoond in al haar kwetsbaarheid, vreugde en pijn, Joop Leibbrand, Meander, 29-02-2004
'Kutboekje met mooie kutgedichten' - Edwin Fagel, De recensent, 16-02-2004
'Dubbelzinnige dichters' - Menno Schenke, Algemeen Dagblad, 13-02-2004
'Beteuterd' - De Volkskrant, 13-02-2004
Kutgedichten roepen onderbuikgevoel op, De Groninger Universiteitskrant, 29-01-2004
'Humor en emotie' - Geen stijl, 29-01-2004
Plat? Smaakvol? Smakeloos? - Het Dagblad van het Noorden, 23-01-2004
Bundel met ‘Kutgedichten’ zaait een beetje rumoer - Leeuwarder Courant, 23-01-2004
'Kutgedichten doen dichters huiveren' - Opspraak, 22-01-2004

Net zoiets als de vaginamonologen maar dan anders - Reacties op http://www.poem.nu/ , 21-01-2004
Je blijf je verbazen - Weblog David de Jong (Christen Unie, 19-01-2004)
En wij maar denken - Onze Taal, 18-01-2004
Kutgedichten - op weblog E)=Esc - weblog on the move, 17-01-2004
(Kut)gedichtencommotie - Rottend Staal Online, 16-01-2004
'Bundel met 'kutgedichten' stuit op veel weerstand - Dagblad van het Noorden (13-01-2004)

Het artikel van Joep van Ruiten verscheen al dan niet in licht gewijzigde vorm in een aantal dagbladen van de GPD waaronder: De Haagsche Courant, De Twentsche Courant Tubantia en Het Noordhollands Dagblad.

Reacties op de bloemlezing op Poetry Alive, 12-01-2004

Het persbericht werd grotendeels overgenomen op bijvoorbeeld:

http://www.nietvoordepoes.nl/
http://www.cultuurnet.nl/
http://www.kkunst.com/

terug naar boven


Goede gedichten van hedendaagse dichters

...De zuipschuit die door bronst wordt overvallen krijgt de raad: 'Bijt in uw molligste kussen / berijd er uw kut van kapok' (blijft-ie tenminste van de meiden af). Dat staat zo ook in genoemde bloemlezing uit 2004, getooid met de voor het gewin ongetwijfeld profijtelijke titel Kutgedichten. In de mannelijke variant, Klotengedichten, onlangs verschenen, vind je ook een bijdrage van Gerbrandy. Een kenner! Met de inhoud van beide bloemlezingen is overigens niets mis: ze bevatten voornamelijk erotisch en poetisch goede gedichten van hedendaagse dichters, niets wat je echt schunnig of plat zou noemen... Bron: De Gelderlander, 30-05-2005

terug naar boven


 

Uit: De beste gedichten en de onderbuik

door Henk Blanken

...Niet voor niets behoren bloemlezingen - Komrij! - tot de best lopende bundels poëzie. Met reisverhalen en salontafelthrillers vormen ze de betere vakantielectuur. Het doet er dan niet toe of ze encyclopedische pretentie hebben of op niet meer berusten dan op dan een vrolijke aanleiding, zoals de bundel 'Kutgedichten', die niet meer wil zijn dan een niet eens zo balorig loflied op het vrouwelijke geslachtsdeel.
Samenstellers Tsead Bruinja en Daniël Dee hebben zich bij hun keuze uit de naoorlogse poëzie maar laten leiden door 'een onderbuikgevoel'. Niet altijd is immers volstrekt duidelijk waarover een dichter het heeft, behalve in Jules Deelders opsomming van honderd synoniemen (van flens tot fuik, van dot tot doos). Hollandse dichters zijn zelfs zo omzichtig dat de oogst aan onbekommerd pornografische gedichten wat tegenviel.
...De onderbuikbundel van Bruinja en Dee nodigt uit tot eenmalig gebruik. Je wilt best weten hoe zinnelijk, platvloers, bevlogen of ironisch er over vrouwelijke genitaliën geschreven kan worden, maar daarna blijft het vooral een curiositeit. (Bron: Dagblad van het Noorden, 18-04-2004)

terug naar boven


 

Vulgarisme

Een vulgarisme is een stijlfiguur waarbij als "plat" bekend staande woorden worden gebruikt, meestal bedoeld om te choqueren.

- Kutgedichten (bloemlezing van Tsead Bruinja en Daniël Dee)

(Kutgedichten als vulgair voorbeeld op de online encyclopedie: Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Vulgarisme)

terug naar boven


Tamelijk vrolijk

door Ko van Geemert

"Een dubieuze titel voor een bloemlezing zult u zeggen en ja daar moeten we u wel gelijk in geven", luidt de eerste zin van de nogal studentikoze inleiding, waarin men als 35 keer het woordje kut telt. Na de vaginamonologen nu dus de kutgedichten. Een aantal dichters weigerde mee te doen vanwege de platte titel. Er zijn door samenstellers Tsead Bruinja en Daniel Dee gedichten bijeengebracht van 71 bekende (Claus, Komrij, Kopland) en , vooral, onbekende dichters (als Cox, Jekel, Mussche, Ohlsen, Tuinman) en dat maakt de bundel wel interessant. Je kunt bijna zeggen dat de geslaagdste gedichten die zijn waarin het woord kut niet voorkomt (en dat zijn er toch nog 45). Maar dan zou men bijvoorbeeld Deelder te kort doe die aanwezig is met een tamelijk vrolijk kutgedicht: 'o kut / o snee / o pruim' waarna nog 105 equivalenten volgen.

(Alle bibliotheken in Nederland bestelden maar liefst 12 exemplaren!)


terug naar pers


Tros Nieuwsshow (Radio 1, 08-05-2004)

door Martin Ros

Martin Ros: En dan kom ik. Ja, mag ik. Ik zit nu ook eenmaal tussen uitersten geborgen. Ik mag het hier noemen. Er is een bundel verschenen, ik kan het ook niet helpen, bij Passage. En die heet gewoon Kutgedichten.

Dieuwertje Blok: Je had me heel lief van te voren gevraagd of je het wel mocht. Het heet toch zo.

Martin Ros: Ja, het heet zo. Er zijn dus twee mensen die hebben gewoon een keuze gemaakt uit de hele poëzie in Nederland. Dat is natuurlijk een geweldig aantal namen, ook Gerrit Komrij zit erin, van gedichten die, nou ja laat ik zeggen die over het hele erge gaan, wat ook een hele mooie is.

Dieuwertje Blok: Ook leuk voor moederdag.

Martin Ros: Ja, natuurlijk! Ook leuk voor moederdag. Zo zou ik het zeggen. Dan heb ik een gedicht en dat is van Vrouwkje Tuinman, een idyllische vrouw uit Utrecht:

IK BEN VOLKOMEN NAAKT VOORTAAN

'In Brussel laat je mij je kut zien,'
schrijf je. Lees ik in mijn veilig bed.
Vijf weken zijn we nu en ik bedek mij
trek mijn wijdste broeken aan.
Maak het donker weet dat jij

niet zult vergeten. Je pakt mijn arm
en ik plak vast - aaneengekleefd gaan wij
van straat naar straat. Hotelkamer
vol met spiegels wil ik het licht uit
tast jij toe val ik uiteen.

Je legt me neer en spreidt.
Pelt me open kijkt, ziet duizend
gezichten waar ik maar één - lelijk -
dacht. Je neemt de hele nacht.
's Ochtends mag het licht weer aan.

© Vrouwkje Tuinman

Martin Ros: Ja, het is aangrijpend. Het is een mooi gedicht. Ja nog een wil ik er nog noemen uit dit bundeltje, waar toch wel hele mooie gedichten in staan, touwens heel veel van grote mensen ook vanr Hugo Claus, maar ook een heel lang gedicht van de merkwaardige Jules Deelder. Die het gedicht schreeft en dat heet 'het kutgedichte en dat gaat over n waar gaat het dan over ja het gaat over die vijf minuten waar alles om draait, een hele korte klemmende stijl je houdt je hart vast ik wil het slot noemen:

...O klem
O kluif
O spons
O kruik
O klit
O snor
O plons
O fuik

O dons
O kluit
O lonk
O tuit
O in
O uit
O in
O uit

© J.A. Deelder


Martin Ros: Ja, ik bedoel het is toch prachtig hè? Hoe kom je erop! Het is de volle waarheid. Ook dit telt mee.

Peter de Bie: Hoe kom je erop!

Dieuwertje Blok: Een eeuwige inspiratiebron!

Martin Ros: Als je denkt aan je moeder en je geliefde dan speelt dit een rol!

http://www.nieuwsshow.nl/

terug naar pers


Om Spitzen te verkrijgen

door Piet Kaptein

Tijdens de boekenweek van nu kunt u het traditionele geschenk, ditmaal geschreven door Thomas Rosenboom onder de titel "Spitzen", in de wacht slepen. Het enige wat u te doen staat, is een boek kopen. Ik geef u nu een serie tips voor werkelijk goede boeken, zodat u voorkomt een kat in de zak te kopen. Nu vermeld ik het voorwerk en het thema van de door mij uitverkoren werken. Op de radio maak ik met u een tocht door de selectie.

(...)

KUTGEDICHTEN, Poëzie over de vrouwelijke genitaliën, onder redactie van Tsead Bruinja en Daniël Dee, Passage Groningen. De vlag dekt geheel de lading: een bundel vol gretige en schrijnende en gefrustreerde gedichten over een fascinerend onderwerp. Jules Deelder, H. C. ten Berge, Martin Bril, Gerrit Komrij, Gerrit Krol, Hans Plomp, Joost Zwagerman, zij besteedden ook woorden aan de vagina. (Cultuurmix)

terug naar pers


Drub drub dub blub blub

Naast erover vertellen in het theater, kan er natuurlijk ook over gedicht worden, moeten samenstellers Tsead Bruinja en Daniël Dee gedacht hebben. En zo onstond Kutgedichten: Poëzie over de vrouwelijke genitaliën. De bloemlezing moet verder gaan dan alleen de jolige benadering, dus volgt ook de seksuele kut(Titi Zaadnoodijk), de artistieke kut (Heytze) de veel te jonge (Peter de Groot) en ook de ongemakkelijke van Diana Ozon: 'DRUB drub dub blub blub'. (Metro, 01--03-2004)

terug naar pers


Getoond in al haar kwetsbaarheid, vreugde en pijn

Bruinja en Dee verzamelden Kutgedichten

door Joop Leibbrand

In de vier bladzijden tellende inleiding bij hun verzameling 'poëzie over de vrouwelijke genitaliën' gebruiken Daniël Dee en Tsjead Bruinja het 'dubieuze' woord zoals zij het zelf noemen in zijn kale drie letters of in allerlei samenstellingen liefst 35 keer. In de 71 gedichten van evenzo vele dichters (twintig daarvan zijn vrouw) staat het er - los van de synoniemen - nog eens 38 keer, waarbij het opvalt dat alleen vijf dichteressen het woord in diminutiefvorm gebruiken, Petra Else Jekel in haar 'Vreemd dineetje' liefst een 'smakelijke' negen keer.

Je zou dus kunnen zeggen dat er weinig te raden over blijft in deze, zoals de uitgever het noemt, 'spannende' bloemlezing, waarin gekozen werd uit gedichten van na de Tweede Wereldoorlog. Toch zijn de opgenomen gedichten minder expliciet erotisch, dan de wat banale uitventing ervan misschien suggereert en is het niet moeilijk weerstand te bieden aan de verleiding de titel vooral in pejoratieve zin te interpreteren. Pornografisch is deze aardige bundel zeker niet, ondanks wat halfslachtige pogingen in die richting van Joost Zwagerman en Ilja Leonard Pfeijffer (die aantoont niet alleen een beroerde navolger van Lucebert te zijn, maar hier ook van Reve).

De titel weerhield verschillende dichters (o.a. Remco Campert, Benno Barnard, Hagar Peeters) van het geven van toestemming voor het plaatsen van een van hun gedichten; naar verluidt maakten Jan Arends, Adriaan Morriën, Paul Snoek en Johnny van Doorn geen bezwaar. Evenmin deden dat Anneke Brassinga, Hugo Claus, Rutger Kopland (die voor het woord niet terugschrikt), Ellen Warmond en vele vooral jonge anderen, zoals Tjitske Jansen:


DERTIEN

Het kussen is wit
en ruikt pas gewassen.
De kamer is licht.
Ik pulk aan de bubbeltjes
op het behang.

Mijn benen voelen als benen,
mijn buik als buik,
mijn handen zijn handen,
en in het vrouwenlijfboek
van mijn moeder

heb ik gelezen
dat de voorkant
onder je navel,
en nog verder naar onder,
venusheuvel heet.

(Meander, 29-02-2004)

terug naar pers


Kutboekje met mooie kutgedichten

door Edwin Fagel

Uit de mond van Antjie Krog klinkt het woord ‘kut’ als zuivere poëzie. Wie haar eens heeft horen voordragen, weet wat ik bedoel. In haar gedichten en in haar voordracht weet ze zoveel lading aan dat woord te geven, dat alle betekenissen oergevoelens en connotaties die dat woord teweegbrengt, meeresoneren. Onlangs verscheen bij Uitgeverij Passage een bloemlezing met ‘poëzie over de vrouwelijke genitaliën’, samengesteld door de jonge dichters Tsead Bruinja en Daniël Dee. Antjie Krog staat er niet in. Op zichzelf is dit al reden voor een flink vraagteken. Maar de publicatie roept meerdere vragen op. Alles maar eens op een rijtje gezet.

1. Waarom deze bloemlezing?

Dat is natuurlijk altijd de vraag. Zelf ben ik zeer bedreven in het samenstellen van overzichten van de muziek waar ik naar luister. Gedichten die ik mooi vind, schrijf ik over in een schriftje. Maar juist omdat mijn keuzes persoonlijk zijn en afhankelijk van mijn stemming, zijn deze bloemlezingen weinig interessant voor derden. Het openbaar maken van dergelijke keuzes moet dus een dwingende reden hebben.

De samenstellers geven zelf het antwoord in hun verantwoording: ‘Het gaat hier natuurlijk om het puur op opportunistische gronden meeliften van de populariteit van bloemlezingen’(de taalkundige kromheid van deze zin laat ik buiten beschouwing). Het draait dus heel ordinair om geld. Een minder nobel motief dan bijvoorbeeld ‘de poëzie promoten’ (hoewel dat als nevenargument mee zal spelen) maar niet minder legitiem. Een tweede reden is, in de woorden van de samenstellers, dat ‘de kut ook nu nog een fascinerend onderwerp blijft voor zowel mannen als vrouwen. Al was het alleen maar omdat we via deze weg onze oorsprong hebben verkregen’(we letten ook nu niet op stijl). Daar valt niets tegenin te brengen.

2. Waarom moet u deze bundel kopen?

Ik weet het niet. Het boek is vormgegeven als een kadoboekje. Slappe kaft, knalroze met een grillig zwart vrouwensysmbool op de voorkant. De bundel is aan de dure kant (de prijs van een normale dichtbundel), en die prijs wordt niet gerechtvaardigd door de uitgave. Dat moeten dus wel verdraaid goede gedichten zijn, die u aangeboden worden. De uitgever mikt misschien op het brede publiek dat de middelbare scholen bevolkt en dat tóch poëzie moet lezen.

3. Waarom zeuren samenstellers zo?

Gerrit Komrij klaagde bij de presentatie van zijn laatste bloemlezing dat het geen lolletje is om een bloemlezing samen te stellen. Je moet al die dichtbundels lézen. Tsead Bruinja en Daniël Dee beginnen al in de derde zin van hun verantwoording op een soortgelijke manier te zuchten. Het is natuurlijk werken, beste bloemlezers, maar ik zou geen mooier werk kunnen verzinnen.

4. Waarom is deze bundel samengesteld door twee mannen?

Mannen die zich in alle ernst buigen over het intiemste lichaamsdeel van de vrouw hebben altijd iets koddigs. Het is de blik van de buitenstaander. Maar toegegeven, om een mooi gedicht over het vrouwelijk geslachtsdeel te kunnen begrijpen (of schrijven), hoef je geen vrouw te zijn.

5. Is de bundel inhoudelijk interessant?

De verleiding is groot een vergelijking te maken tussen de manier waarop mannen over ‘de kut’ dichten, en vrouwen. De verschillen zijn evident: mannen hebben er geen, vrouwen wel. Er zijn zeer veel poëtische gedachten te verbinden aan het vrouwelijk geslacht: de samenstellers tonen dat overtuigend aan in hun inleiding, waarin ze een kort thematisch overzicht geven. Naast de evidente erotische gedichten, vindt men ook meer filosofische en politieke verzen (het vrouwelijk geslacht als machtsmiddel) en humor. Dat er ook zeer veel synoniemen voor het orgaan bestaan, toont Jules Deelder in het ‘Kutgedicht’ waarmee hij zich onsterfelijk heeft gemaakt.

Veel opgenomen gedichten zijn erg de moeite waard. Evergreens van Herman de Coninck en Rutger Kopland komen langs, en de meester van het erotische gedicht, Hugo Claus, is met een heel sterk gedicht vertegenwoordigd. Sommige gedichten zijn speciaal voor deze bundel geschreven door nog ongebundelde dichters. Neeltje van Beveren bijvoorbeeld, levert een gedicht met mooie regels (‘ik je buik terwijl het hoofd balans opmaakt en noten kraakt/draai zachtjes met de aarde rondjes om de zon’), maar dat als geheel niet overtuigt omdat de grilligheid het wint van de zeggingskracht. Tjitske Mussche daarentegen bewijst in ‘Plankenkoorts’ haar talent, met regels die uitnodigen tot hardop voorlezen en een mooi gebruik van onsterfelijke regels van Gorter:

(...)
lig ik zelden in de war ik raak zo van je hals

en ook wel van je kraagje dat daar zo
met je haar ervoor

Tjitske Mussche, p. 68

Een mislukte parodie is Nanne Nauta’s ‘De hoeder de vrouw’, naar Nijhoff. Niet alleen omdat je van verveling zucht bij wéér een parodie op dat gedicht, maar ook omdat het gedicht plat is, op een nogal voorspelbare manier.

O, dacht ik, o, nu gaat mijn zaad teloor.


Kom klaar, zong zij, mijn mond zal het bewaren.

Nanne Nauta, p. 69

Geef mij dan maar de platheid van het gedicht van Diana Ozon (‘Jah Tampon & De menstruatie dub’), die met veel meer verve en humor is opgetekend.

Soms ook is een gedicht er nogal geforceerd bij gezet. Het gedicht van Alfred Schaffer (‘Het ijs is gebroken’) bijvoorbeeld is heel indringend. Strikt genomen hoort het niet in deze bundel; het heeft een erotische connotatie, maar het is moeilijk vol te houden dat ‘de kut’ onderwerp, of zelfs maar onderdeel is van dit gedicht. Toch had ik het niet willen missen.

Dus: inhoudelijk interessant? Ja. Dat kan ook moeilijk anders als je bloemleest uit de Nederlandse poëzie, dat is een schatkamer. Het schokeffect dat een ‘kutgedicht’ in een normale bundel teweegbrengt (‘jemig, dit gedicht gaat gewoon over...’), gaat teloor, sterker nog: je zoekt in elk gedicht naar de vagina, en dat is een beetje jammer.

Van sommige dichters zijn betere keuzes denkbaar, met name De Coninck heeft veel mooier over het vrouwelijk geslacht geschreven dan in het opgenomen gedicht. Verder is de bundel niet compleet; de samenstellers verontschuldigen zich al bij voorbaat. Dat is geen ramp, maar jammer blijft het. Antjie Krog had niet mogen ontbreken.

6. Waarom is de kut een fascinerend onderwerp?

Elk onderwerp is fascinerend. Zeker in de poëzie. Er zal dus nog een oneindige reeks bloemlezingen volgen (volgend jaar van dezelfde samenstellers de ‘Klotegedichten’), allemaal even overbodig als deze, maar allemaal ter viering en promotie van de poëzie, en dat moet het maar vergoeden. (De recensent)


terug naar pers


Dubbelzinnige dichters

door Menno Schenke

Als de 'Vagina Monologen in het theater een groot, vrouwelijk publiek trekken en Bekende Nederlandsen ervoor in de rij staan om de te mogen meedoen, moet een bundel als 'Kutgedichten' ook kunnen. Maar er is enige aarzeling, erkennen de bloemlezers-dichters Tsead Bruinja en Daniël Dee in hun voorwoord: 'Een dubieuze titel voor een bloemlezing zult u zeggen en ja daar moeten we u gelijk in geven.' De dubbelzinnigheid van de titel laat ondanks de ondertitel 'Poëzie over de vrouwelijke genitaliën,' ruimte voor de gedachte dat het misschien ook wel om waardeloze gedichten kan gaan.
Niets is minder waar. 'Kutgedicht' van Jules Deelder gaf de bundel zijn naam. Recht voor haar raap een hele reeks synoniemen voor de vagina, door Deelder al op talloze podia uitgesproken. Je leest ook de 'Vagina Monolieten' van Willem Groenewegen, 'De dwaaltuin' van Gerrit Komrij, 'Blackbird' van Rutger Kopland, 'Parende otters' van Patty Scholten, 'Zeemansliedje' van Herman de Coninck en 'Het jaar van de vrouw' van Gust Gils. Vlaming Gils raakt in twee regels de essentie van de veel van deze Kutgedichten: 'als onze machtige kut het wil / slaat heel zijn raderwerk tilt!' De oudere generatie verwoordt haar erotische fascinatie vaak subtieler en minder rechtstreeks dan de generatie dichters van rond de 30. (Algemeen Dagblad, 13-02-2004)

terug naar pers


Beteuterd

'Er zo'n beetje overal wel een bloemlezing over verschenen', merken samenstellers Tsead Bruinja en Daniël Dee beteuterd op - om vervolgens de moed erin te houden, want deze was er nog niet: Kutgedichten (Passage; 14,50 euro). Het vrouwelijke geslachtsorgaan dus, zoals bezongen door onder anderen Hugo Claus, Jules Deelder, Anne Vegter en Titi Zaadnoordijk. (Volkskrant, Cicero, ISBN, 13-02-2004)

terug naar pers


Kutgedichten roepen onderbuikgevoel op

door Leonieke Toering

De samenstellers van ‘Kutgedichten - poëzie over de vrouwelijke genitaliën in 69 en enige gedichten’ zijn niet vies van een beetje provocatie, zo blijkt uit de gekozen titel. Hoewel die wellicht platvloerser overkomt dan de inhoud van de bloemlezing daadwerkelijk is.
In de bloemlezing ‘Kutgedichten’ van Daniël Dee en Tsead Bruinja wordt het vrouwelijk geslachtsdeel in al haar facetten beschreven, direct of met een meer zijdelingse benadering. Gedichten die recht op hun doel afgaan (de kut), worden afgewisseld met gedichten met als hoofdonderwerp ‘de liefde’, het bedrijven van de liefde of herinneringen daaraan, ontluikende seksualiteit, en ‘de kut’ in politieke context of gehuld in satire.
Een van de gedichten die minder plat zijn dan de titel van de bloemlezing zou doen vermoeden, is ‘Dertien’ van Tjitske Jansen. Van dit gedicht straalt de kinderlijke onschuld af, maar het voldoet blijkbaar nog steeds aan de criteria die Dee en Bruinja voor ogen hadden. In de inleiding leggen zij uit dat ze verschillende regels hebben gehanteerd bij het uitzoeken van de gedichten, die overigens allemaal na de Tweede Wereldoorlog zijn geschreven. Om opgenomen te worden in de bloemlezing, was vooral een ‘onderbuikgevoel’ dat een gedicht opriep, van doorslaggevende aard.
Ook het gedicht ‘De dwaaltuin’ van Gerrit Komrij past in het rijtje ‘onschuldigere’ gedichten. Ook hij refereert aan kinderherinneringen. Maar anders dan in ‘Dertien’ is in zijn gedicht de sfeer beklemmender en komt het verlies van onschuld sterker naar voren.
Komrij, die met een puntenslijper naar het vrouwelijk geslachtsdeel verwijst, is uiteraard niet de enige die metaforen gebruikt. De kut wordt ook door de rest van de dichters met van alles en nog wat vergeleken. Maria van Daalen gebruikt water als metafoor, Lut de Block een oester, Herman de Coninck verwijst naar de krullen van een kind, Eva Cox en Frits Criens zien er een bloem in. Zelfs de pissebed en de merel vormen verwijzingen in respectievelijk gedichten van Jan Arends en Rutger Kopland.
Humor is te vinden in onder andere de gedichten van Martin Bril, Herman Brood en Jules Deelder. Van hun hand geen serieuze reflecties, metaforen of sfeergedichten, maar werkjes die qua sfeer met recht de titel ‘kutgedichten’ verdienen. Zo dichtte Herman Brood: ‘O hoe ik hunker/ naar de/ zeelucht/ van jouw/ doos’.
Ook recht voor z’n raap is ‘100.000 kutten’ van Martin Bril: ‘Je moet er niet aan denken /dat je die dus alle 100.000/ enfin/ het gaat om het idee/ maar toch/ je moet er niet aan denken.’ Sommige dichters, zoals Remco Campert, Adriaan Jaeggi en Hagar Peeters moesten er sowieso niet aan denken dat hun gedicht in de bloemlezing zou verschijnen. De laatstgenoemde had expliciet bezwaar tegen de titel van de bloemlezing. Zij bestempelde deze als'goedkoop' en stelde om die reden haar werk niet beschikbaar.
Maar dit mocht de pret niet drukken. Provocatie of niet, de bloemlezing springt in het oog. Hoewel Dee en Bruinja naar eigen zeggen het onderwerp zeer serieus hebben benaderd, dient de bundel tegelijk als lichtvoetig tegenwicht. Over het algemeen torst de poezië nog steeds een imago met zich mee dat door velen als ‘zwaar’ wordt bestempeld. En een titel als ‘Kutgedichten’ spreekt wel aan, zowel bij het grote publiek als bij jongeren. Momenteel denken de samenstellers al hard na over een volgende bloemlezing ‘Klotegedichten’ met als onderwerp, jawel, de ballen.

‘Kutgedichten’. Tsead Bruinja en Daniël Dee (samensteling), Uitgeverij Passage, 96 pagina’s, prijs m 14,50. De bundel wordt vandaag in Groningen gepresenteerd tijdens Nationale Gedichtendag. (USVA, 15.00 u.)


--------------------------------------------------------------------------------

En in het vrouwenlijfboek
Van mijn moeder

Heb ik gelezen
Dat de voorkant
Onder je navel,
En nog verder naar onder,
Venusheuvel heet

Tjitske Jansen (uit: ‘Dertien’).


--------------------------------------------------------------------------------

Als kind vond je een puntenslijper ’t fijnst.
Ze zaten in een bloemkelk of een poesje -
Nu ja, zoiets. Dat vond je niet zo gauw.
Er zat een inktlap aan. Die moest je

Helpen als je vlekken had gemaakt.

Gerrit Komrij (uit: ‘Dwaaltuin’)

(bron: http://www.uk.rug.nl/dezeweek.php)

terug naar pers


Humor en emotie

Het is weer DVD-donderdag en dus gaan we uw creativiteit weer op de proef stellen. U lijkt dat leukt te vinden, want de honderden limmericks die vorige week werden gemaakt waren van hoge kwaliteit. Deze week geven we drie exemplaren weg van de splinternieuwe DVD '25th Hour'. Om kans te maken op dit meesterwerk van Spike Lee moet u aan de slag met woorden en kutten. Kutten? Yep, u mag zich creatief uit gaan leven op het vrouwelijk geslachtsdeel, door een kutgedicht te schrijven. Vanmiddag wordt namelijk de bundel 'Kutgedichten' gepresenteerd, een bloemlezing van gedichten waarin het vrouwelijk geslachtsorgaan een hoofd- of bijrol speelt. De jury let deze week wederom op kwaliteit en subtiliteit, maar is ook dol op humor en emotie. Even na middernacht maken we in een update bij dit bericht de winnaars bekend. Vergeet u niet een geldig e-mailadres in te vullen? Geleuter onder deze post wordt verwijderd, graag alleen serieuze inzendingen. Voor diepgaande discussies kunt u natuurlijk in het stamcafé terecht.

En de winnaars zijn:

Je kut, lekker strak en altijd nat,
je venusheuvel, geschoren en glad.
Melancholiek en diep in een roes,
spoot ik mijn zaad diep in je flamoes.
Daarmee gaf ik leven,
en heeft je kut mij mijn mooiste geschenk gegeven.
Je kut, een fantastische oase in mijn leven,
heeft mij mijn zoon gegeven.

Cesarino


Slechts een onderdeel van de vrouw
relatief zelfs klein
Letten sommige mannen slechts op jou
dat moet een complimentje zijn

Soms vervul jij wensen
die alleen jij vervullen kan
Dat lukt bij alle mensen
soms bij de vrouw, maar meestal bij de man

Soms wat star, maar vaak gastvrij
wil jij me alles geven
Zonder klagen ontvang jij mij
van voor of achter, dat is je om het even

Nogmaals, hoe klein je relatief ook bent
denk ik, maar ik kan me vergissen
Dat ik spreek namens elke vent
als ik zeg dat ik je niet kan missen

Mr. Ed


Jij ligt weids in het veld
de wind heeft de wolken verdreven
stralen verwarmen je venus
onweerstaanbare bron van leven
en ik, door wellust gedreven
mag wederom jouw geheimen beleven
omstrengeld, in gedachten verweven
laat jouw passie de aarde beven
eruptie, helaas voor maar even...

Boomklever

Boomklever had nog een andere briljante inzending die niet onvermeld mag blijven:

Kut, bron van inspiratie
als onderwep van penetratie
jouw participatie in ejaculatie
zonder vrees voor stagnatie
zelfs zonder verificatie
verdien je symphatie

Boomklever

Voor meer reacties en flauwe gedichten click hier:

http://www.geenstijl.nl/cgi-bin/mt/mt-comments.cgi?entry_id=2077

(bron: http://www.geenstijl.nl/)

terug naar pers


Plat? Smaakvol? Smakeloos?

Door Joep van Ruiten

Tsead Bruinja en Daniël Dee presenteren bloemlezing ’Kutgedichten?’ op Nationale Gedichtendag

Groningen speelt traditiegetrouw volgende week donderdag een hoofdrol tijdens Nationale Gedichtendag. Dit keer echter niet alleen met de ongekend lange Poeziemarathon. Ronduit spraakmakend is de verschijning bij uitgeverij Passage van de bloemlezing ’Kutgedichten’ door Tsead Bruinja en Danïel Dee. Natuurlijk willen wij graag een beetje provoceren.

Hoe is het idee voor deze bloemlezing ontstaan?

Het idee ontstond toen wij op verzoek van Uitgeverij Passage na zaten te denken over het idee om een bloemlezing samen te stellen. We zaten een avondje vrijuit te brainstormen en te associëren. Bij het idee van Kutgedichten werden we enthousiast.

Waarom een bloemlezing over het vrouwelijke geslachtsorgaan?

Er was nog niet een dergelijke bloemlezing. Er bestaan wel bloemlezingen met erotische poëzie, maar daarin missen bijvoorbeeld gedichten waarin de vagina voorkomt in een andere context, zoals in de wrange politiek getinte gedichten van Jana Beranová en Arnold Jansen op de Haar. Naast de politiek getinte gedichten over de ’kut’ zijn er dan ook nog bijvoorbeeld de gedichten die gaan over de ontluikende seksualiteit van jong volwassenen. Verder zijn wij als rechtgeaarde heteroseksuele mannen bovenmatig geïnteresseerd in dit geslachtsdeel en is het ook nog eens de schoot waaruit wij geworpen zijn, hoewel Daniël met een keizersnede geboren is.

Hoe zijn jullie te werk gegaan?

Maandenlang hebben we elke woensdagmiddag in de openbare bibliotheek van de stad Groningen gezeten om daar de Nederlandse poëzie van na de Tweede Wereldoorlog door te nemen. Verder hebben we natuurlijk onze eigen collectie geraadpleegd en vrienden gevraagd of zij nog iets wisten. Tenslotte hebben we gewaardeerde collega’s van wie we nog geen gedicht hadden, gevraagd om iets voor de bundel te schrijven. Het is een vreemde vraag of iemand even een gedicht wil gaan schrijven met het vrouwelijke geslachtsdeel in de hoofd of bijrol. We hebben het verzoek dan ook zo discreet mogelijk gebracht.

Welke criteria hebben jullie gehanteerd?

We hebben proberen te voorkomen dat er te veel melige gedichten in de bloemlezing zouden verschijnen. Daarnaast moest ’de kut’ in het gedicht een glanzende hoofd- of bijrol spelen. Als het woord als scheldwoord voorkwam deed het gedicht niet mee.

Wat is jullie favoriete gedicht?

Bruinja: Ik ben natuurlijk blij met alle gedichten, maar het gedicht van Neeltje van Beveren Ik je buik draai zachtjes met de aarde rondjes om de zon is mijn favoriet, gevolgd door de gedichten van Astrid Lampe en Anne Vegter.

Dee: Mijn voorkeur uit de bloemlezing is sterk stemmingsafhankelijk. Zo kan ik hard lachen om het gedicht van Martin Bril die het heeft over 100.000 kutten en dat je er niet aan moet denken... Maar ik vind het gedicht van Anne Vegter toch het beste wat er in de Kutgedichten staat. De titel alleen al vind ik geniaal: Mijn kostbare kut viel helemaal verkeerd op het centrum. Het gedicht bevat een grote dosis humor waardoor het onderwerp dat behandeld wordt alleen maar pijnlijker overkomt.

De titel is nogal, eh, plat. Het onderwerp heeft vooral daardoor een banale uitstraling. Willen jullie met deze bloemlezing provoceren?

w”Natuurlijk willen wij graag een beetje provoceren met deze bloemlezing. Zij is natuurlijk ook een knipoog naar de stortvloed aan bloemlezingen die uitgevers over ons uitstorten over de zomer, de kat en noem maar op. Maar op de eerste plaats is dit boek bedoeld als een poging om een goed, interessant en spannend overzicht te geven van gedichten over en met het vrouwelijk geslachtsdeel. In die zin is het ook een klein onderzoek. Het heeft ons verrast hoe uiteenlopend er over de kut geschreven wordt.

Voor sommige auteurs was de titel overigens ook te plat. Remco Campert en Hagar Peeters weigerden toestemming te geven voor plaatsing van hun prachtige gedichten. Dat was erg jammer, maar er zwemmen gelukkig meer vissen in de vijver. Deels snappen we ook wel dat de titel minder smaakvol is dan de inhoud. Maar goed, het is maar de vraag of de kunst gebaat is bij kunstenaars die zich bezighouden met ’smaakvol’ en ’smakeloosheid’. Daarbij dekt de titel simpelweg de lading. We hadden de bloemlezing ook vaginagedichten kunnen noemen, maar in het dagelijks taalgebruik heeft niemand het over de vagina of de schede. We noemen het gewoon ‘de kut’. En is het niet een beetje bizar een lichaamsdeel dat door ongeveer de helft van de wereldbevolking wordt bezeten ‘plat’ te noemen?

De bloemlezing beperkt zich tot gedichten van na WOII. Is er daarvoor niet over dit onderwerp gedicht?

Zonder meer! Zeker in de middeleeuwen was men niet vies van een schunnig vers over dat thema. Het zou alleen een leven kosten om al die gedichten te lezen en dan zou deze bloemlezing er niet zijn, verder hebben wij naast bloemlezen nog een leven als dichter. Daarnaast is het juist interessant om het gebied enigszins af te bakenen en te kijken of er in die relatief korte periode er ook veranderingen zijn opgetreden. In deze bloemlezing zijn die ontwikkelingen moeilijk aan te wijzen, omdat de meeste gedichten van erg recente datum zijn. Door de afbakening geeft de bundel ook een mooi overzicht van wat de huidige moderne poëzie allemaal te bieden heeft.

Hoe zit het moet de voorbereiding op de bundel met Klotegedichten?

Die verloopt voorspoedig. Een oproep op Rottend Staal online (http://www.epibreren.com/rs/) door Bart FM Droog hielp ons daarbij al een eindje op de goeie weg. Ondertussen lezen wij ons wederom suf op zoek naar de mooiste gedichten over het scrotum, iets waar wij als rechtgeaarde heteroseksuele mannen bovenmatig in geïnteresseerd zijn.

Wanneer is er sprake van een geslaagde bloemlezing?

De bloemlezing is geslaagd als de gedichten niet verzanden in clichés en de samenstelling iets spannends houdt, dat wil zeggen dat de verzameling gedichten zo divers mogelijk is, van light verse tot hermetisch en van jolig tot dramatisch.

Zitten er op korte termijn nog solobundels aan te komen?

Tsead: Ik werk op dit moment hard aan zowel een vierde Friestalige bundel als aan een tweede Nederlandstalige bundel. Daarnaast ben ik bezig de selectie af te ronden van een tweetalige bloemlezing met werk van een nieuwe generatie Friese dichters.

Daniël: Het meest werk ik nu aan mijn debuutroman, ik hoop dat ik het boek deze zomer kan afronden. Ik ben ook bezig met mijn tweede poëziebundel en verder sta ik met de M*D*KL*NK*RS op het punt om de studio in te duiken, om enkele poëzienummers op te nemen voor een verzamel-cd.

Kutgedichten - Tsead Bruinja & Daniël Dee (sam.) Uitgeverij Passage, 96 blz,  14,50. De bloemlezing ’Kutgedichten’ wordt 29/1 gepresenteerd in de USVA, Munnekeholm 10, Groningen. Aanvang: 15.00 uur. Met optreden van onder meer Met o.a. Bas Belleman, Tsead Bruinja, Daniël Dee, Bart FM Droog, Willem Groenewegen, Peter de Groot, Karel ten Haaf, Ingmar Heytze (vanaf CD met speciaal kuthoorspel), Tjitse Hofman, F. Starink en Vrouwkje Tuinman.(bron: Het Dagblad van het Noorden)

terug naar pers


Bundel met ‘Kutgedichten’ zaait een beetje rumoer

door Kirsten van Santen

Dichter des Vaderlands Gerrit Komrij is niet de enige die volgende week, ter gelegenheid van Gedichtendag, met een bloemlezing komt. De jonge dichters Tsead Bruinja en Daniël Dee hebben een bundel ‘Kutgedichten’ samengesteld. De niet geheel onomstreden bloemlezing geeft volgens het duo een ,,serieus overzicht’’ van wat zowel mannen als vrouwen sinds 1945 tot op heden over de vrouwelijke genitaliën hebben geschreven.

Hoe krijg je mensen aan het lezen, sterker nog: hoe krijg je mensen aan de poëzie? Dichters Tsead Bruinja en Daniel Dee vragen het zich wel eens af. Poëzie verfraait het leven, maar dát argument alleen is helaas niet voldoende; ‘Jan­met­de­pet’ moet met meer kracht over de drempel van de boekhandel worden getrokken. Een titel van een poëziebundel als ‘Verzamelde sonnetten’ boeit niet. Het moet pakkend zijn, duidelijk, lekker. Misschien iets met lust en verlangen erin? Op een zolderkamer, brainstormend, kwamen Dee en Bruinja op een idee. Een bundel met kutgedichten!

‘Poëzie over de vrouwelijke genitaliën in 69 en enige gedichten’, luidt de ondertitel van de bloemlezing ‘Kutgedichten’ die volgende week donderdag tijdens de Gedichtendag ­ in Groningen wordt gepresenteerd. De Groninger dichter Daniël Dee steekt met een tevreden gezicht een sjekkie op. ,,Voor het grote publiek is dit een aansprekende titel. Voor jongeren ook. We hebben een missie.’’

Dee en Bruinja (opgegroeid in Rinsumageest, maar inmiddels woonachtig in Diemen) zijn een middag in Hilversum, voor de opnamen van de Nationale IQ­test van BNN. In de stationsrestauratie is het rumoerig. Een dronken man schreeuwt dat hij het leven niet meer ziet zitten. ,,Ik maak me van kant’’, kermt hij, knijpend in een bierflesje. ,,Jongen’’, zegt een uitgezakte man aan een tafeltje verderop. ,,Wat let je?’’

Bruinja sluit zich gemakkelijk voor het gebazel op de achtergrond af, vol als hij is van zijn nominatie voor de Jo Peters Poëzieprijs en van de publiciteit rond de bundel ‘Kutgedichten’. Verbaasd is hij ook, over de reacties op de bloemlezing. Veel mensen vinden de titel te plat of zeggen dat het in de jaren zestig al eens is gedaan. ,,Schaamte is natuurlijk een mooi iets, maar een beetje seks en erotiek in de poëzie lijkt me goed.’’

Een aantal dichters wilde niet meewerken. Onder meer Dirk van Bastelaere, Remco Campert en Ramsey Nasr weigerden om onduidelijke redenen. Meer uitgesproken was Hagar Peeters. Zij vond de titel te goedkoop. Gerard Reve is niet in staat om toestemming te geven. En Adriaan Jaeggi vond dat zijn ‘kutgedicht’ niets met het thema te maken had. Bruinja: ,,Ja, er zijn nog heel wat fatsoensrakkers.’’ Dee: ,,Zeker in de kunstwereld.

Vele woensdagmiddagen brachten Bruinja en Dee samen door in de openbare bibliotheek, op zoek naar gedichten sinds 1945 tot heden over het thema ‘kut’. Tja, het blijft een wat grof, opvallend woord, vindt het duo. Maar er is geen acceptabel alternatief. Dee: ,,Snee, pruim, spleet, vagina, schede, voorbips, da’s toch allemaal niks?’’

Er wordt gemakkelijk lollig gedaan over het thema en dat doen Dee en Bruinja ook wel ­, maar ze wilden vooral toch een serieuze bloemlezing samenstellen. Van de ruim 69 gedichten zijn er 21 door vrouwen geschreven. Tien Vlamingen werkten mee. Enkele gedichten, onder meer van Ingmar Heytze en Maria Barnas, zijn speciaal voor de bundel geschreven. Opvallend is dat vrouwen zich speelser over het thema uiten dan mannen Heren, zo oordeelt het dichtersduo, zoeken het meer in afstandelijkheid, in het ‘verlangen’ en ‘het grote mysterie’.

Dichters als Rutger Kopland en Jan Arends maken een dier van het vrouwelijk geslachtsdeel: ‘een doodgewone merel’ en ‘een miezerige pissebed’. Anderen benaderen de kut als lustobject, als geboortekanaal, als kantoortje, als huis, als symbool voor seksueel misbruik of als plek van verandering. Soms komt er zelf een vleugje politiek in voor, zoals bij Jana Beranová.

Bruinja: ,,Je ziet dat veel dichters de kut beschouwen als een plek waar macht en onmacht samenkomen. Die vrouw met die kut bepaalt immers of er iets wèl of niet gebeurt.’’ Dee staart zijn vriend enige tijd peinzend aan. ,,Je bedoelt neuken.’’ Bruinja knikt. ,,Ja, zoiets, ja.’’

Natuurlijk ontbreekt het enige èchte kutgedicht, schreven door Jules Deelder, niet in de bundel. Wie kent het niet? ,,O hals / oh fles / oh vaas / oh kelk / oh mond / oh wond / oh jaap / oh kwel’’ en ,,Oh grot / oh schacht / oh bron / oh dal / oh hok / oh wak / oh wel / oh kwal’’. Et cetera.

Bruinja en Dee hopen een ,,totaalbeeld’’ te hebben geschapen. Zelf zijn ze nog steeds onder invloed van al het erotische, soms licht­pornografische leesvoer. ,,Het lijkt alsof ik er nu ineens meer over lees; ik kom het overal tegen.’’ Dee, geruststellend: ,,Dat gaat vanzelf weer over.’’

De twee dichters hebben inmiddels hun zinnen gezet op hun volgende bloemlezing: ‘Klotegedichten’. Die bundel komt tijdens Gedichtendag 2005 uit. En daarna? Wat is er vervolgens nog voor schokkends en pakkends te verzinnen om het grote publiek aan het lezen te krijgen? Dee roert door zijn koffie en schudt met groot gemak een paar ideeën uit zijn mouw. ,,De piemel, de anus, tieten, de stoelgang, het toilet ...’’ Bruinja: ,,He Daniël! Pleegedichten, best grappig!’’ (Bron: Leeuwarder Courant, 23-01-2004)

terug naar pers


'Kutgedichten' doen dichters huiveren

Ter gelegenheid van Nationale Gedichtendag verschijnen 29 januari twee spraakmakende bloemlezingen: een nieuwe ‘ Dikke Komrij’ en ‘ Kutgedichten’. Voor een plek in de eerste titel stonden dichters in de rij.Bundel nummer twee stuitte daarentegen op bedenkingen en weerzin, ondanks de serieuze bedoelingen van de samenstellers.
Zo weigerden Adriaan Jaeggi, Hagar Peeters en Dimitri Verhulst werk af te staan. In tien andere gevallen lieten de dichters of hun uitgevers niets van zich horen. Desondanks wisten de samenstellers, Tsead Bruinja uit Diemen en Daniël Dee uit Groningen, 69 gedichten bijeen te krijgen van onder anderen Adriaan Morriën, Rutger Kopland en Gerrit Krol.
Wel gevraagd, maar niet opgenomen zijn dichters als Remco Campert, Hans Dorrestijn en Benno Barnard. Joop Schafthuizen liet weten dat ‘ Gerard Reve niet in staat was toestemming te verlenen’. Adriaan Jeaggi vond dat zijn gedicht niet in de bloemlezing paste. Dimitri Verhulst en Hager Peeters vonden de titel ‘ te goedkoop’.
Bruinja en Dee betreuren de weigeringen. Met hun bloemlezing willen ze meer dan provoceren: ,, Een bloemlezing als de onze bestond nog niet. Er bestaan wel bloemlezingen met erotische poëzie, maar daarin ontbreken bijvoorbeeld gedichten waarin de vagina voorkomt in een andere context.’’ De samenstellers snappen dat de titel op weerzin stuit.
,, Maar het is de vraag of de kunst gebaat is bij kunstenaars die zich bezighouden met ‘ smaakvol’ en ‘ smakeloosheid’. Daarbij dekt de titel simpelweg de lading. We hadden de bloemlezing ook vaginagedichten kunnen noemen. Maar in het dagelijks taalgebruik heeft niemand het over de vagina of de schede.’’
Bruijna en Dee wijzen er op dat het vrouwelijk geslachtsorgaan al eeuwenlang onderwerp is van poëzie. Kutgedichten wordt 29 januari in Groningen gepresenteerd tijdens Nationale Gedichtendag.(UN)

bron: http://www.pen.nl/nieuwegein/cultuur/beeldspraak/

terug naar pers


 

Net zoiets als de vaginamonologen maar dan anders

Posted: 2004-01-21 on 16:49

Wat je er mee doet is mij om het even: Kutgedichten

(.../Ter gelegenheid van de Gedichtendag op 29 januari is er een boekje verschenen getiteld 'Kutgedichten'. Het boekje bevat een bloemlezing van gedichten over erotiek en (ontluikende) seksualiteit. Niet alle gedichten zijn luchtig, er zijn ook gedichten over ouderdom en schrijnende situaties van vrouwen in Sarajevo en Afghanistan. De vagina wordt in al haar kwetsbaarheid, vreugde en pijn getoond. (...)

Posted: 2004-01-21 on 16:52

hihi.....net zoiets als de vaginamonologen....maar dan anders

Angelus (Gedicht.nu GURU)

Posted: 2004-01-21 on 17:25

kutgedichten....toen ik de titel las van de topic had ik echt zoiets van....hier ga ik echt goed veel commentaar op leveren omdat ik dacht dat het over het afkraken van gedichten ging.....niet dus....hmm....kutgedichten...ja...je moet toch wat

Lady-Manja (Gedicht.nu ELITE)

Posted: 2004-01-21 on 18:09

hahahaha dit is echt weer wat voor jou Tim...het is wel erg hopeloos met je gesteld Nee hoor, ik hou het gewoon bij het lezen van jouw gedichten, komt ook aardig wat 'kut' in voor toch ??

Krang (Gedicht.nu ELITE)

Posted: 2004-01-21 on 20:10

Hahaha...
Zekers..
Ik ben ook een kutdichter!!

Sianodel (Gedicht.nu GURU)

On 2004-01-21 17:25, angelus wrote:

kutgedichten....toen ik de titel las van de topic had ik echt zoiets van....hier ga ik echt goed veel commentaar op leveren omdat ik dacht dat het over het afkraken van gedichten ging.....niet dus....hmm....kutgedichten...ja...je moet toch wat

Tja, iemand dacht ik er ook wel wat mee te maken zou hebben.. HELAAS niet dus, want het spreekt me natuurlijk wel ontzettend aan!!

Angelus (Gedicht.nu GURU)

Posted: 2004-01-22 on 10:15

voor zover ik weet ben je nog steeds man...natuurlijk spreekt het je aan...maar ik doe der toch liever wat mee in de praktij dan dat ik erover lees als je begrijpt wat ik bedoel

(bron: http://www.poem.nu/)

terug naar pers


En wij maar denken

Binnenkort verschijnt een bundel met poëzie over het vrouwelijk geslachtsdeel onder de titel Kutgedichten. De Friese politicus David de Jong ziet ook een lichtpuntje. Op zijn weblog: "Er zijn ook nog wel eens prettige berichten. Dichters met enig fatsoen in hun lijf wensen niet mee te werken aan een bundel gedichten die als titel meekrijgt: Kutgedichten. (...) En wij maar denken: hoe komen de kinderen toch aan dat platte taalgebruik? " (Die halen ze kennelijk uit de poëzie.) (MvO) - (Bron: Weblog David de Jong via Rottend Staal Nieuws)

(Bron: http://www.onzetaal.nl/ot/index.html)

terug naar pers


Je blijft je verbazen

Weblog David de Jong (Christen Unie)

13.01.04

Er zijn ook nog wel eens prettige berichten. Dichters met enig fatsoen in hun lijf wensen niet mee te werken aan een bundel gedichten die als titel meekrijgt: Kutgedichten. De smakeloosheid van Nederland blijft je toch echt steeds weer verbazen. En wij maar denken: hoe komen de kinderen toch aan dat platte taalgebruik? Wie het weet, mag het zeggen! Geplaatst om 22:55:36 | Reacties (6)

:: reacties:

door Foeke Zwart

Beste David de Jong,

Toevallig vond ik uw bericht nadat ik in het Dagblad van het Noorden gelezen had over de door u genoemde bloemlezing. Men vraagt zich inderdaad af hoe men het in zijn hoofd haalt om een dergelijk boek samen te stellen. Bij mijn weten hebben kunstenaars toch ook een morele verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij.

Met vriendelijke groet,

Foeke Zwart
Groote Peel 79
1112 KE Diemen

16.01.04 @ 12:25:18

Esmee Vinken

Geachte meneer de Jong,

Bij deze wilde ik melden dat ik ten volle uw mening aangaande die verwerpelijke bloemlezing onderschrijf. Eindelijk las ik weer eens iets van iemand die nog weet hoe hij zijn gezonde verstand moet gebruiken en durft te zeggen dat hij zoiets banaals verafschuwd. Soms lijkt het wel alsof ik de enige ben die daar zo over denkt en dan is het prettig om te bemerken dat er nog een paar mensen zijn die nog fatsoenlijk durven te zijn in het openbaar. Ga zo door.

Met hoogachting,
Esmee Vinken
Medanstraat 10B
9715 KD Groningen

17.01.04 @ 18:03:47

Remco van Mulligen - email - url
Hoewel ik het met meneer de Jong eens ben over het gebrek aan goede smaak, vind ik de link met het taalgebruik van kinderen net iets te ver gaan. Ik denk niet dat veel kinderen dichtbundels lezen en ik denk dat ouders zich in hun kunst over het algemeen vrijer uiten dan tegen hun kinderen - ook zij zullen iets van verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ach... noem me maar naief!

17.01.04 @ 21:29:15

David de Jong

Beste Foeke en Esmee,

Hartelijk dank voor jullie steun. Ik weet gelukkig dat er duizenden in Nederland zijn die er net zo over deneken maar niet altijd de gelegenheid nemen om het uit te spreken.
En ... Remco, het gaat mij niet om de dichtbundel op zich, het gaat mij om het gemak waarmee schuttingtaal wordt gebruikt door velen. Dat voorbeeld is slecht voor de jeugd. Dat verdient stevig tegengas.

17.01.04 @ 21:48:55

Ans

Ik word er zo moe van, dat ouders de hele tijd de schuld in de schoenen krijgen geschoven. Ik kan mijn kind toch niet 24 uur per dag in de gaten houden. Ik kan toch niet alles wat hij leest controleren? Als alleenstaande moeder doe ik wat ik kan, maar ik kan de buitenwereld niet buitensluiten. Wat betreft kutgedichten... de titel is misschien aanstootgevend maar het kan best eens goed zijn om aandacht te besteden aan het vrouwelijke element in de poezie.

18.01.04 @ 12:44:57

David de Jong

Beste Ans,

Het was niet bedoeld om je bij voorbaat moe te laten worden. Toch lijkt het me belangrijk goed te kijken wat je je kinderen voorlegt en wat zich in huis bevindt en misschien niet geschikt is voor kinderen. Zo te horen, doe jij daar je best ook voor. Het vrouwelijk element in de poezie: prima, maar dan hopelijk niet met zo'n titel. Dat moet beter kunnen!

19.01.04 @ 16:24:32

(Bron: Weblog David de Jong van de Christen Unie)

terug naar pers


Kutgedichten

Binnenkort verkrijgbaar bij uitgeverij Passage: de bundel Kutgedichten. Drie Nederlandse dichters wilden er niet aan meewerken, Remco Campert, Hans Dorrestijn en Benno Barnard werden wel gevraagd, maar reageerden niet en Gerard Reve was niet meer in staat om toestemming te verlenen.
http://www.uitgeverijpassage.nl/paginas/
kutgedichten.html

Of dit kutgedicht van Deelder en Brood erin staat is ook maar de vraag:

http://www.selwerd.nl/homepage/1N/1noordKutgedicht.htm

(bron: http://home-1.tiscali.nl/~kuifje/, za 17 jan 2004)

terug naar pers


(Kut)gedichtencommotie

Epibreren - In den lande lijkt grote ophef te ontstaan over de bloemlezing Kutgedichten. Geheel in stijl met de nieuwe mode onder de dagbladen om vooral te berichten over wat niet hebben nu ook de Haagsche Courant en het Utrechts Nieuwsblad het Dagblad van het Noordenartikel over wie er geen toestemming gegeven hebben tot opname van werken in de onderhavige anthologie overgenomen.

Let in die artikelen vooral op het klakkeloze kopieergedrag van het huidige dagbladjournaille. In het oorspronkelijke stuk stond de naam van onze medewerker Adriaan Jaeggi twee keer vermeld, eenmaal als Jaeggi en eenmaal als Jeaggi. Het UN en de HC hebben deze fout keurig herhaald.

Intussen is ook het christelijk volksgedeelte de kutweigeraars bijgevallen:

'Er zijn ook nog wel eens prettige berichten. Dichters met enig fatsoen in hun lijf wensen niet mee te werken aan een bundel gedichten die als titel meekrijgt: Kutgedichten. De smakeloosheid van Nederland blijft je toch echt steeds weer verbazen. En wij maar denken: hoe komen de kinderen toch aan dat platte taalgebruik? Wie het weet, mag het zeggen!', schrijft David de Jong, Groninger gemeenteraadslid voor de Christen Unie op zijn weblog.

Heerlijk is het als politici zich met poëzie bemoeien. Eerder mochten we al een interview met de niet in de Dikke Komrij opgenomen Manuel Kneepkens afdrukken, naast dichter ook gemeenteraadslid te Rotterdam. Onderwijl wachten we nog steeds op antwoorden van een ander Rotterdams gemeenteraadslid, Michiel Smit, op onze vragen die we hem stelden over Komrij's bloemlezing. (Epibode, 16-1-2004)

terug naar pers


Bundel met 'kutgedichten' stuit op veel weerstand

door Joep van Ruiten

groningen - Ter gelegenheid van Nationale Gedichtendag verschijnen 29 januari twee spraakmakende bloemlezingen: een nieuwe 'Dikke Komrij' en 'Kutgedichten'. Voor een plek in de eerste titel stonden dichters in de rij. Bundel nummer twee stuitte daarentegen op bedenkingen en weerzin, ondanks de serieuze bedoelingen van de samenstellers.

Zo weigerden Adriaan Jaeggi, Hagar Peeters en Dimitri Verhulst werk af te staan. In tien andere gevallen lieten de dichters of hun uitgevers niets van zich horen. Desondanks wisten de samenstellers, Tsead Bruinja uit Diemen en Daniël Dee uit Groningen, 69 gedichten bijeen te krijgen van onder anderen Adriaan Morriën, Rutger Kopland en Gerrit Krol.

Wel gevraagd, maar niet opgenomen zijn dichters als Remco Campert, Hans Dorrestijn en Benno Barnard. In veel gevallen gaven zij, of hun uitgever, daarvoor geen reden op. Joop Schafthuizen liet weten dat 'Gerard Reve niet in staat was toestemming te verlenen'. Adriaan Jeaggi vond dat zijn gedicht niet in de bloemlezing paste. Dimitri Verhulst en Hager Peeters vonden de titel 'te goedkoop'.

Bruinja en Dee betreuren de weigeringen. Met hun bloemlezing willen ze meer dan provoceren. "Een bloemlezing als de onze bestond nog niet. Er bestaan wel bloemlezingen met erotische poëzie, maar daarin missen bijvoorbeeld gedichten waarin de vagina voorkomt in een andere context."
De samenstellers snappen dat de titel op weerzin stuit. "Maar het is de vraag of de kunst gebaat is bij kunstenaars die zich bezighouden met 'smaakvol' en 'smakeloosheid'. Daarbij dekt de titel simpelweg de lading. We hadden de bloemlezing ook vaginagedichten kunnen noemen. Maar in het dagelijks taalgebruik heeft niemand het over de vagina of de schede."

Bruinja en Dee wijzen er op dat het vrouwelijk geslachtsorgaan al eeuwenlang onderwerp is van poëzie. "Zeker in de middeleeuwen was men niet vies van een schunnig vers over dat thema. En dan nog, is het niet een beetje bizar een lichaamsdeel dat door ongeveer de helft van de wereldbevolking wordt bezeten 'plat' te noemen?"

Kutgedichten wordt 29 januari in Groningen gepresenteerd tijdens Nationale Gedichtendag. Daarna bereiden Bruinja en Dee zich voor op een nieuwe bloemlezing: Klotegedichten. "Een oproep hielp ons al een eind op de goeie weg. Wij lezen ons wederom suf." (Dagblad van het Noorden, 13-01-2004)

terug naar pers


Reacties op de bloemlezing Kutgedichten op Poetry Alive

Inzender : comsooi
Datum : 12 januari 2004
Reactie : Alhoewel ''stop je lul in een perzik'' geen slechte titel is voor de nieuwe bundel van Zwagerman.

Inzender : comsooi
Datum : 12 januari 2004
Reactie : Een kut op zich is een harige perzik, als ze ook nog een kutkop heeft tja, en mooie vrouwen bezitten vaak een kutgeest, enfin, het zal me een kutfeest geweest zijn.

Inzender : car
Datum : 12 januari 2004
Reactie : Dit is nat uurlijk gepikt van Alex Franken die ons allemaal al eens heeft opgeroepen om gedichten te schrijven omtrent het nut van de kut
Tja Alex je ziet het.gemiste kans.....:-)))

(Bron: http://www.poetryalive.nl/prikbord/content1.cfm?id=4648)

terug naar pers

terug naar boven


De bloemlezers


© Henk Veenstra


Daniel Dee

Daniël Dee (1975) was een van de eerste huisdichters van de Rijksuniversiteit Groningen.
Hij treedt zowel solo op als met zijn band de M*D*KL*NK*RS'. In 2002 debuteerde Dee met de bundel '3D - schetsjes van onvermogen' bij Uitgeverij Passage. Dee heeft in de literaire wereld naam gemaakt als samensteller van de veelbesproken bloemlezing 'Vanuit de lucht - De eerste generatie dichters van de eenentwintigste eeuw'.

Contact

Tel. : 06 - 13196130
E-mail: danieldee@hotmail.com


© Reyer Boxem

Tsead Bruinja

Bruinja, Tsead (1974) publiceerde drie Friestalige bundels en debuteerde in het Nederlands met de bundel 'Dat het zo hoorde' (Contact). Samen met het inmiddels ter ziele gegane collectief Gewassen (live muziek, rap, poëzie en beeld) won hij het Hendrik de Vries-stipendium 2002. 'Dat het zo hoorde' werd genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs.

Contact

Tel. : 06 - 11407190
E-mail: tseadbruinja@hotmail.com


terug naar boven


Klotegedichten

Tsead Bruinja en Daniël Dee werken op dit moment aan een bloemlezing met Klotegedichten - gedichten over en met het scrotum, balzak en de ballen. Gedichten die louter over de leuter gaan worden niet opgenomen.

terug naar boven


© Auteursrecht berust bij de auteurs op basis van de Auteurswet 1912. Er mag niets uit deze Website worden overgenomen, opgeslagen op media ter verspreiding onder derden, op een website worden gezet, gepubliceerd of anderszins verveelvuldigd zonder uitdrukkelijke en voorafgaande toestemming van de auteurs. Overtreding van de Auteurswet is strafrechtelijk en internationaal vervolgbaar.

© No part of this website may be used or reproduced in any manner whatasoever without the written permission of the author, except in the case of brief quotations embodied in critical articles or reviews.